مبانی نظری تحقیق و سوابق پژوهشی سنجش و عملکرد مدیریت دانش در دانشگاه ها

دسته بندي : عمومی » مبانی نظری
مبانی نظری تحقیق و سوابق پژوهشی سنجش و عملکرد مدیریت دانش در دانشگاه ها
در 73 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

مقدمه
    امروزه اغلب سازمان ها در پي اجراي برنامه هاي مديريت دانش مي باشند. براي مثال 80 درصد شركت هاي فورچون داراي 500 كادر مديريت دانش هستند؛ شركت فورد بين سال هاي 1997 تا 2000 به خاطر اجراي اثربخش، برنامه مديريت دانش توانست حدود يك ميليارد دلار صرفه جويي كند (بونتیس ،2002). با اين توضيح، تبيين اهميت مديريت دانش و تأثير آن در عملكرد سازمان تا حد زيادي منوط به قدرت توجيه و تبيين نقش آن در افزايش قدرت رقابتي سازمان و كسب سهم بيشتري از بازار مي باشد. يكي از منطقي ترين رويكرد ها در اين زمينه، اندازه گيري تأثير مديريت دانش بر عملکرد سازمان‌ها از طريق اندازه گيري مديريت دانش در سيستم اندازه گيري عملکرد کلی سازمان است كه مي تواند در سطح سازمان ويا در سطح فرآيند هاي فردي و پروژه اي انجام گيرد (احمد و همکاران ،1999). اين گفته لرد كلوين  در اينجا مي تواند صادق باشد و اهميت تدوين شاخص ها و سنجه هاي اندازه گيري مديريت دانش و سرمايه فكري را نشان دهد:
«وقتي از آنچه صحبت مي كنيد، بتوانيد آن را به صورت كمي و عددي بيان نموده و اندازه گيري كنيد»،
مي توانيد درك مناسبي از آن بدست آوريد. اما در مقابل، وقتي نتوانيد منظور خود را به صورت كمي و عددي بيان كنيد، در واقع نمي توانيد درك و شناخت مناسبي از آن حاصل نماييد. (شائمی برزکی،1384).
    نظر به اینکه، کلیه ی سازمان های آموزشی، دانش را در بطن و متن خود دارند و طی روند روزمره اطلاعات را پردازش و به دانش تبدیل می کنند و با در آمیختن ارزش ها، راهبردها و تجارب، مبنای تصمیم گیری و اقدامات آینده ی سازمان را شکل می دهند. آنچه در این فرآیند مهم است، آگاهی و دانش آفرینی آگاهانه است. مؤسسات آموزش عالی در نقش سازمان های دانش محور عمدتاً فعالیت های اصلی خود را معطوف به یادگیری، خلق و نشر دانش می کنند. دانشگاه به عنوان یک سازمان آموزشی بخش عظیمی از فعالیت های مربوط به دانش را انجام می دهد (راولی ،2000). بنابراین مادامی که دانشگاه ها در زمینه ارزیابی دارایی های دانشی خود، پیمایشی انجام ندهند، مدیریت دانش بهبود عملکرد و توسعه سازمانی را نخواهد داشت.

گذری بر مدیریت دانش
    به همراه اهمیت یافتن کسب  و به کارگیری دانش در نوآوری و مزیت رقابتی پایدار، در سال های اخیر، سازمانها و شرکتهای مختلف، پیوستن به روند دانش را آغاز کرده اند و همچنین مفاهیم جدیدی چون کاردانش محور ، کارکنان دانش محور ، مدیریت دانش و سازمانهای دانش محور ، خبر از شدت یافتن این روند می دهند. پیتر دراکر، با به کارگیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمان می-دهد که در آنها به جای قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد. بر اساس این نظریه، در آینده جوامعی می توانند انتظار توسعه داشته باشند که از دانش بیشتری برخوردار باشند. به این ترتیب برخورداری از منابع طبیعی نمی تواند به اندازه دانش مهم باشد. سازمان دانش محور به توانمندی هایی دست می یابد که قادر است از نیروی اندک قدرتی عظیم بسازد. اینگونه سازمان ها با چالش های نوینی روبرو هستند. امروزه شرایط و فضای رقابتی سازمان ها بیش از پیش پیچیده و متغیر شده است. این فضا به سرعت در حال تغییر است به گونه ای که برای بیشتر سازمان ها این سرعت به مراتب بیش از سرعت پاسخ گویی و توان تطبیق آنهاست. تغییرات مستمر دانش نیز وضعیت عدم تعادل جدیدی برای سازمان ها به وجود آورده است (الوانی،1381). جریان بی پایان دانش، بازارها را در حالت تغییر مداوم قرار داده که این امر سازمانها را ملزم به تغییرات مستمر می کند. در این بین مهمترین نقشی که می توان به مدیریت دانش داد این است، که آن را به عنوان یک متدلوژی تغییر در نظر بگیریم. مدیریت دانش ازیک طرف با جذب دانش های جدید به درون سیستم و از طرفی دیگر با اداره مؤثر آن دانش ها.
می تواند مهمترین عامل تغییر یک سازمان باشد (هلز ،2001).

قسمتی از پیشینه پژوهش:
    - کواچ و وانگ (2011) در مقاله‌ای با عنوان " سنجش عملکرد مدیریت دانش " مروری بر ادبیات سنجش عملکرد مدیریت دانش داده‌اند و رویکردهای ارزیابی عملکرد مدیریت دانش را در دو دسته کمی و کیفی طبقه بندی نمودند. سپس به معرفی و مقایسه ی هشت ابزارهای سنجش عملکرد مدیریت دانش پرداختند. در نهایت هم پنج ویژگی را برای یک ابزار ارزیابی عملکرد مناسب، بیان کردند و رهنمودهایی را هم برای تحقیقات آینده پیشنهاد دادند. ویژگی ها به صورت زیر است:.
 1- هم معیارهای کمی و هم معیارهای کیفی را مدنظر قرار دهد.
2-اجرای آن آسان باشد.
3-به صورت تجربی تست شود.
4-نتایج باید واضح و معنادار باشد و گیج کننده نباشد.
5-قادر به نشان دادن فرصت هایی برای بهبود جهت گیری آینده و پیش بینی نتایج بعد از بهبود باشد.


فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
2-1- مقدمه
2-2- مدیریت دانش
2-2-1-گذری بر مدیریت دانش
2-2-2-دانش  2-2-2-1- روابط داده،اطلاعات و دانش
2-2-2-2- داده
2-2-2-3-اطلاعات 
2-2-3-طبقه بندی انواع دانش
2-2-4-منابع دانشی سازمان
2-2-5-تعاریف مدیریت دانش
2-2-6- اهمیت به کارگیری مدیریت دانش
2-2-7-اهداف مدیریت دانش
2-2-2-8-فرآیند های مدیریت دانش
   2-2-9-مدیریت دانش در آموزش عالی
 2-3-سنجش مدیریت دانش
2-3-1- سنجش اثربخشی مدیریت دانش
2-3-2- انواع رویکرد های سنجش مدیریت دانش
2-3-3- ابزارهای سنجش مدیریت دانش
   2 -3-3-1- کارت امتیازی متوازن
   2-3-3-2- جهت یاب اسکاندیا
   2-3-3-3- نظارت بر دارایی‌های نامشهود
  2-3-3-4- حسابداری منابع انسانی
  2-3-3-5- روش شناسیKP3
  2-3-3-6- شاخص عملکرد مدیریت دانش
  2-3-3-7- سیستم مبتنی بر رضایت کاربر
2 -3-4--مقایسه ابزار های سنجش مدیریت دانش
2-4- مدل تحقیق و اجزای آن
   2-4-1-کارت امتیازی متوازن  
  2-4-2- شاخص عملکرد مدیریت دانش
  2-4-3- فرآیند تحلیل شبکه‌ای
2-6-مروری بر تحقیقات انجام شده
   2-6-1-تحقیقات خارجی
   2-6-2-تحقیقات داخلی
منابع


نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.
دسته بندی: عمومی » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 598 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 73

حجم فایل:601 کیلوبایت

 قیمت: 15,100 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش با زبان فارسی