گستره نظری و مبانی نظری تعاریف و مفاهیم سبک های اسناد (فصل دوم)

دسته بندي : عمومی » مبانی نظری
گستره نظری و مبانی نظری تعاریف و مفاهیم سبک های اسناد
در 28 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

مفهوم اسناد
مفهوم اسناد یکی از موضوعات محوری و مهم روانشناسی اجتماعی در حوزه انگیزش است که افرادی چون هایدر (1985؛ به نقل از بل دولان و وسلر ،1994). نیز در شکل گیری آن نقش بسزایی داشته اند. در واقع واکنش افراد به موقعیت ها متاثر از برداشت و ارزیابی شناختی آن ها از موقعیت ها است که سبک اسناد نامیده می شود. سبک اسناد هر فرد، در دوره کودکی شکل می گیرد و در صورتی که تغییری از خارج از  فرد بر آن اعمال نشود تا آخر عمر پابر جا می ماند. هدف از  نظریه اسناد روشن کردن  این مساله است که افراد در تلاش برای توجیه رفتارهای خود از چه قواعدی استفاده می کنند و چه خطاهایی را مرتکب می شوند. انسان ها همواره برای توجیه پیامد رفتار خود به تحلیل روابط علت و معلول نمی پردازند و بسیاری از رویدادهای قابل پیش بینی نیازی به اسناد ندارند زیرا موفقیت و شکست مورد انتظار، پیامد های پیش بینی شده ای هستند. اما وجود ناهمخوانی میان پیامدهای مورد انتظار با پیامدهای واقعی منجر به ایجاد حالت ناخوشایند تردید و دودلی می شود که افراد با متوسل شدن به سبک های اسنادی برای رفع این احساس تلاش می کنند(تیلور و والد ،2003). از این رو نظریه ای که در دو دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است  شیوه اسناد رویدادهای تنش زا توسط افراد است که می تواند نقش مهمی در سلامت جسم و روان فرد داشته باشد (سلیگمن ، 2005).
تمز و وريشن (1997) توضيح مي دهند كه اسنادها گمان هايي هستند كه درباره علل رفتار ديگران و خودمان داريم . اين گمان ها تاثیر عمده اي در ارتباطات اجتماعي دارند، بارتال  (1978) نیز اظهار مي دارد كه اسناد استنباطي است كه يك مشاهده گر درباره علل رفتار خود يا ديگران به عمل مي آورد. تمز و وريشن(1997) در مورد اين كه چرا مردم اسناد سازي مي كنند ، توضيح مي دهد كه عمدتا ساختن اسنادها به اين دليل است كه مردم نياز به درك رفتار خود و ديگران دارند. فرض اساسي صاحب نظران اسناد بر اين متكي است كه انسان مي خواهد درباره ساختار علي محيط خويش هر چه بيشتر شناخت پيدا كند و بداند كه چه واقعه اي رخ داده است و اين واقعه به چه انگيزه اي قابل اسناد است؛ همچنین آنها توضيح مي دهد كه مردم علت رويدادي را جستجومي كنند كه آن رويداد توجه آنها را جلب كند ، تاثیر شخصي بر آنها داشته باشد و آن رويداد براي آنها غير منتظره باشد. نظريات مختلفي رابطه بين رفتار، شناخت و جنبه هاي مختلف اسناد ، دلايل اسناد و تاثیر فرآيند اسناد بر رفتار را مورد بررسي قرار مي دهند، نظريات اسنادي بر شناخت و ادراك فرد از رويدادها مبتني بوده و بر اين باورند كه انسان ها بر انگيخته شده اند تا ساختار رفتارهاي خويش و رفتار هاي ديگران را هر چه بيشتر مورد بررسي قرار دهند و نسبت به آنها شناخت پيدا كنند(معتمدي شارك و افروز،1386).

شکل گیری سبک اسناد
دو سال اول زندگی، زمان خروج از درماندگی است. نوزاد موجودی کاملا ناتوان و بی اراده است. همین که گریه می کند مادر به سراغ او می آید، ولی او بر زمان آمدن مادر کنترلی ندارد. در سه ماهه اول زندگی بازوها و پاهایش را با اینکه حرکات اساسی ندارند کنترل می کند و خیلی زود حرکت بازوها و بعد گریه کردن اختیاری می شود. این زمانی است که نوزاد متوجه می شود هر زمان که مادرش را بخواهد باید گریه کند. اولین و دومین سال زندگی به کنترل فردی، راه رفتن و صحبت کردن سپری می گردد. در این دو سال برای ایجاد توانایی های مختلف  تلاش فراوان صرف می شود. نوپایان به موانع لگد می زنند و اگر تلاش آن ها بیهوده باشد اصرار می ورزند و خوشبختانه زود درمانده نمی شوند(واضح آشتیانی،1392). در سنین پیش از دبستان، اعمال سلطه جویانه، به منزله مخزنی است که خوش بینی کودکان در آن شکل می گیرد. زمانی که کودکان وارد مدرسه می  شوند، روش ها و شیوه های پرورش فرزندان خوش بین، به جای اعمال سلطه جویانه، به نحوة تفکر کودکان ربط پیدا می کند. به خصوص در مواقعی که آنها شکست بخورند. در سنین مدرسه، کودکان سعی می کنند تا از علل وقایع آگاه شوند. آنها دربارة موفقیت ها و شکست های خود و در خصوص اینکه چه می توانند بکنند تا شکست را به موفقیت تبدیل سازند، نظریه هایی در ذهن خود می پرورانند. این نظریه ها، مبنای خوش بینی اساسی یا بدبینی اساسی (سبک اسناد) را در آنها تشکیل می دهد. با فرارسیدن بلوغ، دیدگاه نوجوان دربارة جهان، شکل قطعی تری به خود می گیرد (سلیگمن، 2005). از نظر سلیگمن، بدبینی شباهت زیادی به درماندگی آموخته شده و مکان کنترل  بیرونی دارد. خوش بینی هم به خوداثرگذاری و مکان کنترل درونی شباهت دارد (بابایی، گلستانی بخت و یعقوبی، 1387).
سلیگمن(2005) خوش بینی را به جای یک صفت شخصیتی گسترده، به عنوان نوعی سبک اسناددر نظر می گیرد. از این دیدگاه افراد خوش بین، رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل بیرونی، ناپایدار و اختصاصی مانند اوضاع و احوال حاکم، تبیین می کنند. برعکس، افراد بدبین رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل درونی، پایدار و فراگیر مثل شکست شخصی، تبیین می کنند. خوش بین ها  شکست را چیزی می بینند که می توانند آن را تغییر دهند و بنابراین می توانند در نوبت بعدی موفق شوند. به همین خاطر این افراد عموما با نشاط و پر انرژی هستند. افراد بدبین خود را به خاطر اتفاقات بد سرزنش می کنند و اتفاقات خوب را صرفاً پای شانس و اقبال می گذارند. این مسأله موجب می شود که احساس ضعف و بی کفایتی را تجربه کنند. بی تردید سبک اسناد، بر نحوة پاسخدهی افراد در موقعیت های مختلف زندگی تأثیرات آشکاری باقی می گذارد. از نظر سلیگمن خوش بینی مجموعه ای از مهارت های آموخته شده است. این مهارت ها هرگاه آموخته شوند، پایداری نشان می دهند و ادامه می یابند، زیرا استفاده و تکرار آنها برای فرد بسیار خوشایند است و واقعیات خارجی هم معمولا با افراد همراهی می کنند (بابایی، گلستانی بخت و یعقوبی، 1387).


فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
2-5- سبک های اسناد
مفهوم اسناد
شکل گیری سبک اسناد
نظريه هاي اسنادي
نظریه هایدر
نظريه جونز و ديويس
نظريه هارولد كلي
نظريه سليگمن
سوگيري هاي اسناد
اسنادهاي اصلي
ابعاد اسناد
1- بعد منبع يا مركز كنترل
2- بعد ثبات
3- بعد كنترل پذيري
4- بعد كليت
اسنادها، موفقيت و شكست
اسناد و جنسيت
اسناد و پيشرفت تحصيلي
2-6- پیشینه عملی
2-6-1- تحقیقات داخلی مرتبط با موضوع پژوهش
2-6-2- تحقیقات خارجی مرتبط با موضوع پژوهش
منابع

دسته بندی: عمومی » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 214 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 28

حجم فایل:83 کیلوبایت

 قیمت: 19,300 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش